سرویس تجارت الکترونیکی- ثبت سفارش الکترونیکی کالا به صورت آزمایشی در 4 استان کشور به اجرا درآمده است.
به گزارش عصر ارتباط، اجرای آزمایشی این سرویس مبتنی بر امضای الکترونیکی در استانهای زنجان، سمنان، یزد و فارس آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت راهبر با تایید این خبر در گفتگو با خبرنگار ما افزود: به دلیل پایین بودن حجم کار در این استانها، این 4 استان به عنوان پایلوت اجرای طرح ثبت سفارش الکترونیکی کالا انتخاب شدند.
فریدون احمدی در خصوص نتایج اجرای طرح آزمایشی ثبت سفارش الکترونیکی گفت: تقریباً اجرای آزمایشی به پایان رسیده و تاکنون از اجرای آن راضی بودیم، این سیستم یکی از اولین کاربردهای امضای دیجیتالی در کشور است. او در پاسخ به این سوال که از زمان افتتاح مرکز صدور گواهی دیجیتالی تاکنون چه تحولی در این بخش ایجاد شده است، گفت: اقداماتی که تاکنون از سوی ما صورت گرفته بیشتر در زمینه فعالسازی CA و مباحث فنی آن بوده است.
او ادامه داد: تاکنون امضای دیجیتالی روی سیستمهای کاربردی از جمله سیستم GDMS و یا سیستم مدیریت توزیع کالا (عملیات توزیع میوه شب عید) و مدیریت توزیع کالا و همچنین ثبت سفارش الکترونیکی کالا تست شده است.
او یکی از مشکلات اجرایی کار را مربوطة به آئیننامهها، ضوابط و مقررات عنوان کرد و گفت:آییننامههای لازم باید در مراجع قضایی تصویب شود و اگر این مرکز هنوز به صورت کامل راهاندازی نشده ، یکی از دلایل عدم وجود قوانین در این حوزه است.
او اضافه کرد: اگر تاکنون فعالیتهای امضای الکترونیکی در داخل وزارت بازرگانی پیشرفت کرده به دلیل دستورالعملها و یا آئیننامههایی است که به صورت داخلی از سوی وزیر بازرگانی ابلاغ میشود.
او اعلام کرد: به زودی امضای الکترونیکی در بخش بازرگانی کشور، نهایی و اجرایی خواهد شد.
برای صدور امضای الکترونیکی وزرات بازرگانی باید به ایجاد مراکز ثبتنام و یا (RA) اقدام کند، رئیس هیئت مدیره شرکت راهبر در این خصوص گفت: مراکز RA نیز تا پایان مرداد ماه راهاندازی خواهند شد. او متعهد شد که در این دوره زمانی 40 مرکز ثبتنام برای سرویسدهی در حوزه وزارتبازرگانی راهاندازی کند.
تجار و بازرگانان برای دریافت و یا تقاضای امضای الکترونیکی باید به این مراکز مراجعه کنند. 40 مرکز RA ابتدا توسط دولت راهاندازی میشود و براساس ضوابط امکان اعطای مجوز ایجاد دفاتر به بخش خصوصی نیز پیشبینی شده است. احمدی در پاسخ به این سوال که 40 مرکز ثبتنام در چه مناطقی راهاندازی خواهند شد؟ گفت: در تمامی مراکز استانها، مناطق آزاد، کرج و چندین مرکز نیز در تهران و شهرهای بزرگ.
او ادامه داد: در قانون پیشبینی شده است که مراکز RA میتوانند خصوصی نیز باشند. ما در فاز اول مراکزی را راهاندازی خواهیم کرد که فعلا وابسته به خودمان هستند و به دلیل تجربهکاری و ارتباطی که با نقاط تجاری داریم ایجاد مراکز RA، در این نقاط به عنوان یک گزینه جدی مطرح است.
احمدی در خصوص دیگر اقداماتی که طی 5 ماه گذشته (از زمان افتتاح مرکز گواهی دیجیتالی) صورت گرفته گفت: سایت مرکز پشتیبان نیز ظرف 2 ماه آینده در تبریز به بهرهبرداری خواهد رسید.
او افزود: سایت پشتیبان از لحاظ امنیتی و خصوصیات دقیقاً شبیه مرکز ریشه در تهران است. تمامی تجهیزات مورد نیاز سایت پشتیبان از قبل خریداری شده است و پیشبینی میشود که به زودی فعالیت خود را آغاز کند. او اعلام کرد: در حوزه وزارت بازرگانی سرویسهای امضای الکترونیکی، ایمیل امن و SSL به متقاضیان ارائه خواهد شد.
او ادامه داد: وزارت بازرگانی تصمیم دارد سیستمهای کاربردیاش را بر مبنای امضای دیجیتالی عملیاتی کند.
او در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی آیا برای متقاضیان خارج از حوزه وزارت بازرگانی، امضای الکترونیکی صادر خواهد شد؟ گفت: خیر، ما فعلاً فقط امضای الکترونیکی وزرات بازرگانی را فعال کردهایم البته به عنوان شرکت راهبر آمادگی آن را داریم که اگر وزارتخانه و یا سازمان دیگر متقاضی صدور امضای الکترونیکی باشند، این پروژه را برای آنان نیز انجام دهیم.
او اضافه کرد: با توجه به اینکه هم اکنون بخشی از کارها پیش رفته است، اگر سازمانهای دیگر مانند بیمه و یا وزارت بهداشت خواهان صدور امضای الکترونیکی باشند در صورت نهایی شدن آئیننامهها و مصوبات دولت، امکان صدور آن برای آنان نیز فراهم میشود، ولی در شرایط فعلی صدور امضای الکترونیکی خارج از حوزه بازرگانی به دلیل عدم وجود مصوبات و قوانین لازم در دستورکاری ما قرار ندارد.
احمدی گفت: هم اکنون در هیئت دولت بررسی ویرایش نهایی آئیننامه مرکز صدور گواهی دیجیتالی (CA) در دستورکاری قرار دارد و در صورت تصویب شدن ابلاغ خواهد شد